PROGRAM PENINGKATAN SAHSIAH & JATI DIRI MURID (SMKA Kuala Selangor)

Bismillahirrahmanirrahim dan Assalamualaikum,


Objektif program:
1)    Mencungkil bakat dan potensi dalam diri setiap pelajar.
2)    Menerapkan nilai-nilai murni dalam kalangan pelajar sekolah.
3)    Meningkatkan disiplin dan jati diri dalam diri murid itu sendiri.
4)    Menghidupkan ukhuwah dan hubungan yang baik sesama pelajar.


            Pada tanggal 17 November 2019, seramai 23 orang mahasiswa dari UIAM telah berangkat dari UIAM ke Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kuala Selangor sebagai fasilitator kepada 100 orang pelajar Tingkatan 2. Sebanyak 4 buah modul telah  disediakan sebagai aktiviti kepada pelajar iaitu “Lukisan Kita”, “Guidance”, “Ikut Sesuka Hati”, dan “Heart to Heart Session” atau lebih dikenali sebagai Refleksi Diri bersama sama dengan fasilitator yang diletakkan dalam kumpulan.

Sesi Taklimat
           Modul pertama yang dijalankan iaitu  “Lukisan Kita” telah disediakan oleh Ketua Fasilitator dengan bertemakan Komunikasi dianggarkan berjalan dalam jangka masa selama sejam dan memerlukan sehelai kertas A4, sebatang pen dan kertas yang dicetak dengan gambar situasi. Untuk memulakan aktiviti ini, Ketua Fasilitator meminta agar setiap kumpulan melantik seorang ketua dan ketua tersebut perlu bergerak ke hadapan dan melihat situasi yang dicetak pada sehelai kertas dengan bantuan seorang fasilitator yang bertindak sebagai penolong kepada Ketua Fasilitator. Kemudian, ketua tersebut perlulah melakonkan semula situasi yang dilihat pada kertas itu di hadapan ahli kumpulannya tanpa menggunakan suara dan hanya bergantung kepada aksi gerakan tangan. Ahli kumpulan perlulah meneka aksi tersebut dan dibenarkan bertanya lima soalan dan jawapan yang diberikan oleh ketua kumpulan perlulah “Ya” atau “Tidak”. Aktiviti sebegini bertujuan untuk menekankan kepentingan komunikasi yang baik antara ketua dan ahli kumpulannya agar setiap maklumat dapat disalurkan dengan berkesan. Dalam pada itu, seseorang itu dapat melatih diri agar dapat menyampaikan maklumat kepada orang lain dengan berkesan tanpa mengelirukan kedua-dua pihak.

Fasilitator memberi arahan permainan kepada murid
     “Guidance” yang merupakan modul yang kedua telah dijalankan dengan mengambil kira konsep pengurusan masa sebagai tema. Bahan yang diedarkan kepada setiap kumpulan adalah gambar yang dipecahkan menjadi bentuk “puzzle”. Objektif kepada aktiviti ini ialah melatih pelajar untuk menjadi lebih sistematik di samping mampu merancang masa dengan baik. Setiap kumpulan diberikan “puzzle” yang telah dipecahkan kepada bahagian-bahagian yang lebih kecil dan pada pusingan yang pertama, setiap kumpulan dikehendaki untuk menyusun semula kedudukan “puzzle”  tanpa sebarang petunjuk dalam masa 10 minit. Kemudian, dalam pusingan yang kedua, mereka diberi tempoh waktu yang sama untuk menyusun semula “puzzle” setelah fasilitator memecahkan “puzzle” terbabit kepada bahagian yang lebih kecil. Namun, untuk pusingan yang kedua, terdapat petunjuk pada layar skrin yang dipasang. Pada penghujung waktu, mereka boleh membuat perbandingan masa yang diambil untuk menyiapkan “puzzle” dalam kedua-dua pusingan tersebut. Modul ini mengetengahkan konsep penyediaan jadual sebelum melakukan setiap aktiviti atau pekerjaan. Pelajar dapat memperoleh maklumat yang berguna dari modul ini iaitu sesuatu pekerjaan lebih efisien dan tersusun sekiranya terdapat jadual perancangan. Selain itu, perancangan sebelum kerja dapat mengelakkan berlakunya pembaziran waktu dan aktiviti yang tidak berfaedah dalam waktu tersebut.

Bertungkus lumus menyiapkan tugasan
            Modul yang ketiga dikenali sebagai “Ikut sesuka hati’ bertemakan kerjasama antara sesebuah kumpulan telah melibatkan sehelai surat khabar yang diedarkan kepada semua kumpulan. Aktiviti ini bertujuan untuk memupuk nilai kerjasama antara ahli pasukan dan gabungan pasukan secara keseluruhan. Pada pusingan pertama, setelah semua kumpulan telah memperoleh sehelai surat khabar, mereka dikehendaki mencarik surat khabar tersebut kepada 5 bahagian dan diminta untuk menyerahkan kepingan surat khabar itu kepada kumpulan yang berdekatan mereka dan menerima kepingan surat khabar daripada kumpulan yang lain. Pengiraan markah telah ditetapkan berdasarkan kumpulan yang pertama menyelesaikan susunan surat khabar itu. Setelah itu, mereka diminta untuk mencarik surat khabar itu kepada 13 bahagian dan serahkan kepada kumpulan lain seperti di awal permainan. Kumpulan yang terakhir menyusun kepingan surat khabar akan mendapat markah yang paling rendah. Kemudian, pada pusingan ketiga, mereka sekali lagi diminta untuk mencarik surat khabar kepada bahagian yang lebih kecil. Namun, terdapat syarat yang berlainan iaitu mereka perlu menyusun semula cebisan surat khabar yang dikoyakkan dengan kerjasama ahli kumpulan sendiri. Di akhir permainan, murid telah didedahkan dengan konsep memudahkan orang lain supaya urusan sendiri akan dipermudahkan Allah S.W.T kelak. Seterusnya, melalui aktiviti ini, semua pelajar dapat mempelajari kesan daripada tindakan tanpa berfikir terlebih dahulu.

Barisan Fasilitator, barisan pentadbiran sekolah dan adik-adik tingkatan 2
              Modul yang keempat ialah Refleksi diri atau “Heart to Heart session” bersama fasilitator  dalam kumpulan masing masing yang bertajuk Sahabat Impian. Mereka memerlukan sehelai kertas A4 dan sebatang pen setiap seorang yang berlangsung selama 30 minit. Setelah diedarkan kertas, mereka diminta untuk menulis “Saya ingin mempunyai sahabat” pada sebelah kanan kertas dan “saya tidak suka mempunyai kawan yang..” pada sebelah kiri. Mereka seterusnya perlu mengisi ciri-ciri tersebut berdasarkan diri pandangan diri sendiri dan akhir sekali, fasilitator perlu menerangkan tujuan permainan tersebut dilaksanakan. Setiap kumpulan perlu memilih 3 orang wakil untuk membentangkan ciri-ciri yang ditulis di hadapan ahli kumpulan masing masing. Setelah selesai berkongsi, fasilitator mengarahkan agar tajuk “saya ingin mempunyai sahabat” diubah kepada “saya akan menjadi sahabat..” manakala tajuk “saya tidak suka mempunyai kawan yang..” ditukar kepada “saya tidak akan menjadi sahabat yang..”. Ibrah yang dapat diperoleh oleh pelajar ialah sahabat itu adalah cerminan diri sendiri dan akhlak diri dipengaruhi oleh rakan rakan di sekeliling. Selain itu, pelajar telah memahami bahawa perubahan diri perlu dilakukan selari dengan pengharapan kepada sesuatu yang baik.

 
Barisan fasilitator STUFF di SMKA Kuala Selangor

Kesimpulannya , program ini telah berjalan dengan jayanya tanpa sebarang masalah yang timbul . Objektif dan sasaran yang ditetapkan oleh pihak sekolah telah tercapai untuk membentuk sahsiah pelajar bagi membuat persiapan melangkah ke tingkatan 3 sekaligus bakal menduduki Pentaksiran Tingkatan 3 ( PT3 ) pada tahun hadapan. Semoga hubungan antara pelajar UIAM dan pihak sekolah dapat dikekalkan sehingga ke hujungnya . Oleh itu, diharapkan program ini dapat dijalankan lagi pada masa akan datang demi melahirkan generasi yang proaktif dan profesional dalam melakukan apa jua pekerjaan .

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

KEM JATI DIRI: MEMBENTUK SAHSIAH DAN MINDA POSITIF SK SERI MACHAP

KEM KEPIMPINAN & MOTIVASI KECEMERLANGAN ‘BRILLIANT KHALIFAH’ SK PARIT MELANA 2020

PROGRAM TUNAS PEMIMPIN: KEM KEPIMPINAN UNTUK PELAJAR SK BANDAR BARU SRI DAMANSARA