KEM KEPIMPINAN & MOTIVASI KECEMERLANGAN ‘BRILLIANT KHALIFAH’ SK PARIT MELANA 2020

Objektif :
  • Memberi kesedaran kepada murid-murid bahawa pentingnya memahami peranan dan tanggungjawab mereka sebagai pemimpin sekolah.
  • Memupuk rasa percaya pada diri sendiri, kebolehan dan keistimewaan diri dalam menempuh cabaran sebagai pengawas dan pemimpin di sekolah.
  • Memupuk sifat kepimpinan yang terdapat di dalam Sirah Nabawiyah ke dalam hati murid-murid.
  • Membentuk semangat, motivasi dan keazaman murid Tahun 6 bagi menghadapi UPSR.


   Pada tarikh 14 Februari 2020 hingga 16 Februari 2020  , telah berlangsung program sekolah selama 3 hari 2 malam di Sekolah Kebangsaan Parit Melana. Program ini melibatkan seramai 22 orang mahasiswa UIAM yang juga merupakan ahli jawatankuasa tertinggi STUFF sebagai fasilitator kepada 181 orang pelajar.

  Modul pertama yang  ialah ‘TANGKAP JANGAN TAK TANGKAP’ dan modul ini berjalan dalam anggaran masa selama 40 minit dan setiap kumpulan diberikan kertas dan pen untuk setiap peserta dan juga sebiji bola. Peserta diarahkan untuk menulis biodata diri dalam kertas tersebut. Kemudian peserta diarahkan untuk berdiri di dalam bulatan dan kertas yang ditulis biodata diri dikutip dan dikumpulkan di tengah-tengah bulatan.Seorang fasi akan membaling secara rawak bola kepada sesiapa yang ada dalam bulatan sambil menyebut nama peserta yang dituju terlebih dahulu.
Peserta yang mendapat bola perlu baling bola kepada peserta lain sambil menyebut nama orang yang dituju terlebih dahulu dengan syarat :-

• Tidak memegang bola lebih daripada 3 saat
• Tidak dibenarkan baling kepada orang yang sama berulang kali
• Tidak dibenarkan baling kepada 3 jiran kiri dan kanan
• Sebutan nama hendaklah jelas
Peserta yang kalah dikenakan denda,iaitu :-
• Peserta yang kalah perlu ambil satu kertas ditengah (random) dan meneka siapa pemilik kertas.
• Kalau tekaan betul, peserta dibenarkan main bola semula dan denda jika tekaan salah .
Denda: peserta perlu membuat aksi haiwan mengikut kreativiti fasi kumpulan ,sehingga ahli kumpulan berjaya meneka aksi tersebut dalam 10 saat. Kemudian peserta dibenarkan masuk ke dalam bulatan semula .
Objektif modul ni adalah untuk menunjukkan bahawa saling mengenali antara ahli persatuan sangat penting untuk bekerjasama di masa akan datang.
   
   Modul seterusnya ialah “LEADER AND IT’S FOLLOWERS UNITE!”. Setiap kumpulan akan diberikan seutas tali rafia dan setiap peserta akan mendapat kain penutup mata kecuali ketua kumpulan sahaja. Peserta dikehendaki untuk memegang seutas tali bersama-sama dengan ahli kumpulan.Mereka kemudian dikehendaki untuk memikirkan strategi membentuk tali rafia yang diberikan oleh fasi menjadi bentuk yang ditentukan oleh fasi. Semua peserta dikehendaki untuk menutup mata mereka dengan kain penutup mata kecuali seorang peserta iaitu ketua kumpulan yang akan memberi arahan kepada ahli kumpulan untuk membentuk tali tersebut. Ketua kumpulan hendaklah memberi arahan kepada rakan-rakan yang lain supaya menggerakkan tangan mereka ke arah yang sepatutnya sehingga terhasilnya bentuk yang diminta oleh fasi. Peserta perlulah membentuk tali rafia tersebut dalam lingkungan masa yang diberikan. Nilai yang dapat disampaikan melalui modul ini adalah arahan yang jelas daripada ketua sangat penting untuk menghasilkan sesuatu kerja atau bentuk yang dihendaki.
           
   Modul yang ketiga ialah ‘LAJU KE ?’ yang menguji kepantasan berfikir dan tahap tumpuan peserta. Peserta dikehendaki duduk di dalam satu bulatan besar. Trainer akan memilih secara rawak peserta pertama sebagai ‘starting point’. Satu tema akan diberikan, sebagai contoh buah-buahan. Setiap peserta dikehendaki menyebut satu nama buah-buahan secara pantas dan tidak berulang. Peserta yang mengambil masa atau menyebut perkataan berulang akan dikira kalah. Modul ini mengajar peserta bahawa dalam menyelesaikan setiap tugasan yang diberi, kita seharusnya memberi seratus peratus tumpuan dan komitmen

   Modul keempat ialah ‘BOTTLE AEROSPACE’. Modul ini mengambil masa lebih kurang 1 jam 30 minit dan peralatan yang diperlukan adalah botol mineral kosong, cawan plastik, tali raffia, air, baldi, span. Peserta diminta untuk mengisikan air ke dalam botol kosong menggunakan span sehingga separuh botol mengikut tanda aras yang telah ditetapkan. Gunakan tali rafia untuk diikatkan pada botol mengikut kreativiti setiap ahli. Setiap ahli kecuali ketua perlu memegang tali rafia dan tarik tali rafia sehingga botol terangkat. Botol tersebut tidak boleh menyentuh tanah/lantai apabila sudah terangkat. Ketua perlu memberi arahan kepada ahli kumpulan untuk membawa botol tersebut ke arah cawan plastik yang telah ditetapkan oleh fasi. Ketua memberi arahan kepada ahli untuk mengerakkan tali sehingga air dapat dituang ke dalam cawan. Kumpulan yang berjaya mempunyai bilangan cawan yang paling banyak mengikut masa yang ditetapkan dikira pemenang. Modul ini memupuk peserta agar bekerjasama antara satu sama lain dan patuh arahan pemimpin agar matlamat dapat dicapai.

   Modul terakhir yang kami laksanakan ialah EXPLORACE yang berdurasi 2 jam. Explorace ini bertujuan untuk memupuk semangat sepasukan dalam kumpulan dan memberi peluang kepada peserta memahami tugas sebagai ketua dengan cara yang seronok. Jumlah checkpoint yang dibuat adalah sebanyak 9 checkpoint (9 kumpulan). Terdapat mini games yang berkaitan dengan tema kepimpinan pada setiap checkpoint. Faci setiap checkpoint akan diberi borang pemarkahan. Kumpulan yang dapat menyelesaikan tugasan dengan baik dan pantas adalah pemenang. Modul ini dapat mendidik peserta untuk bantu membantu sesama ahli dalam kumpulan dan mengajar mereka untuk tenang bekerja dalam tekanan.



Barisan fasilitator bersama murid-murid SK Parit Melana

Fasilitator STUFF


Gambar semasa program

Taklimat sebelum LDK

Suasana ketika LDK 3 : Bottle Aerospace


Game di salah satu checkpoint explorace


Penutup

Diharapkan dengan terlaksananya program ini ia dapat membentuk jati diri serta sahsiah yang tinggi di kalangan murid-murid yang terlibat ini. Kerjasama dari pihak terutamanya ibu bapa amatlah perlu dalam membimbing murid-murid ini agar sentiasa menjadi insan yang berguna dan berakhlak tinggi sekaligus akan cemerlang di dalam bidang akademik dan juga kepimpinan diri. Semua usaha mereka yang terlibat dalam menjayakan program ini amat dihargai dan diharap mendapat keberkatan dari Allah S.W.T.





Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

KEM JATI DIRI: MEMBENTUK SAHSIAH DAN MINDA POSITIF SK SERI MACHAP

PROGRAM TUNAS PEMIMPIN: KEM KEPIMPINAN UNTUK PELAJAR SK BANDAR BARU SRI DAMANSARA