KEM JATI DIRI: MEMBENTUK SAHSIAH DAN MINDA POSITIF SK SERI MACHAP


Objektif:

       Menyemai rasa menghargai diri dan keluarga
       Mengenal pasti kelebihan dan kekuatan diri
       Mengoptimumkan kelebihan dengan baik agar mampu memberi kebaikan kepada orang sekeliling


Sk Seri Machap, Simpang Renggam ialah sekolah yang menjadi pilihan untuk mengadakan ‘Kem Jati Diri Membentuk Sahsiah dan Minda Positif.’ Kem ini berlangsung selama 2 hari 1 malam bermula pada 21 Februari 2020 hingga 22 Februari 2020. Program ini melibatkan 26 orang ahli daripada biro Registration and Recruitment yang berfungsi sebagai fasilitator dan 79 orang pelajar sekolah Sk Seri Machap, Simpang Renggam.

Kem ini bermula dengan mass modul yang merangkumi 3  jenis aktiviti. Aktiviti pertama ialah Sit in Groups, aktiviti kedua ialah Group Formation dan aktiviti 3 ialah Who Are We?. Pelaksanaan aktiviti pertama bermula dengan ketua fasilitator menyebut empat ciri yang telah ditetapkan iaitu i) warna tali kasut, ii) warna baju, iii) bulan kelahiran dan yang akhir sekali iv) umur. Dalam aktiviti ini, para pelajar perlu mencari ahli kumpulan berdasarkan ciri-ciri yang telah disebutkan oleh ketua fasilitator dalam jangka masa 5 saat.  Para pelajar seterusnya diminta berhenti jika ketua fasilitator menyebut perkataan “berhenti”. Selepas aktiviti pertama selesai, aktiviti kedua pula menyusul. Dalam aktiviti kedua ini, fasilitator mengedarkan cebisan kertas yang mempunyai logo super hero. Para pelajar perlu mencari kawan-kawan mereka yang mempunyai logo superhero yang sama tanpa mengeluarkan suara. Dengan kata lain, para pelajar perlu mencari ahli kumpulannya dengan menggayakan aksi yang terdapat pada logo yang mereka terima. Kemudian mereka akan duduk dalam satu kumpulan bersama-sama kawan-kawan yang mempunyai logo yang sama. Untuk aktiviti ketiga pula fasilitator mengagihkan kain kepada para pelajar. Kain ini akan digunakan sebagai tanda nama (name tags) yang perlu dililit dan diikat di kepala pelajar. Lilitan ini memudahkan kawan-kawan dan terutamanya fasilitator untuk mengetahui nama setiap pelajar. Setelah itu, para pelajar diminta untuk menentukan empat perkara iaitu i) ketua kumpulan, ii) nama kumpulan, iii) sorakkan dan iv) moto kumpulan. Modul ini berlangsung selama lebih kurang 90 minit. Modul ini memberi satu pengajaran iaitu membolehkan para pelajar dan fasilitator dapat mengenali antara satu sama lain dengan lebih dekat.

Seterusnya, selesai Mass Module tadi, kem ini diteruskan dengan modul yang pertama iaitu Two Truth and a Tale. Dalam aktiviti ini, para pelajar perlu memperkenalkan diri dengan  menyatakan nama, asal, umur dan tiga fakta tentang diri sendiri. Untuk tiga fakta ini, para pelajar diminta untuk memberikan dua fakta yang benar dan satu fakta yang salah tentang diri mereka. Ahli kumpulan lain pula perlu meneka fakta yang salah tentang pelajar berkenaan. Seterusnya, pelajar berkenaan pula diminta untuk memberikan sebab fakta itu salah. Semua ahli kumpulan akan membuat perkara yang sama. Modul ini mengambil masa selama 60 minit. Pengajaran daripada modul ini adalah janganlah bersangka buruk kepada orang lain dan lebih baik bertanya dahulu sebab sesuatu perkara itu berlaku sebelum membuat andaian sendiri.

Modul kedua pula berlangsung pada sebelah petang. Modul ini diberi nama Explorace. Para pelajar perlu menyelesaikan 8 checkpoints (8 kumpulan) untuk memenangi explorace ini. Modul ini memakan masa selama 135 minit. Setiap checkpoint mempunyai pengajaran tersendiri. Contohnya, pada checkpoint ke-2 yang diberi nama Deco The Model, para pelajar dapat menggunakan kreativiti masing-masing. Kreativiti ini  sangat penting dalam apa-apa jua perkara. Modul ini mengajar para pelajar untuk bekerjasama antara satu sama lain dan mengeratkan hubungan antara satu sama lain.

Seterusnya, modul ketiga ialah Town Planning. Dalam aktiviti ini, para pelajar perlu melukis bandar impian mereka di atas kertas mahjong. Mereka perlu melantik lima orang menteri seperti Menteri Pertahanan, Menteri Kesihatan, Menteri Pengangkutan, Menteri Belia Dan Sukan dan Menteri Pendidikan. Selepas mereka selesai melukis bandar, menteri- menteri yang dilantik akan membentangkan bandar impian mereka kepada semua kawan mereka. Modul ini mengambil masa selama 1 jam 30 minit. Modul ini mempunyai dua objektif iaitu yang pertama adalah menjana idea yang bernas melalui perbincangan sesama sendiri manakala objektif kedua adalah pelantikan menteri untuk melakukan kerja masing-masing untuk menghasilkan kerja yang cepat dan efisien.

Kem ini diteruskan dengan modul yang keempat iaitu Periuk Api. Modul ini dilakukan untuk memupuk rasa percaya antara ahli kumpulan, menguji cara para pelajar berkomunikasi antara satu sama lain dan menerapkan sifat kejujuran dalam apa jua kerja yang dilakukan. Semua ahli kumpulan diminta untuk menutup mata dengan tanda nama masing-masing kecuali ketua. Pelajar lelaki dan perempuan disediakan tali rafia untuk menghubungkan mereka antara satu sama lain supaya barisan tidak terputus. Seorang ketua daripada setiap kumpulan diminta memberi arahan kepada ahli kumpulannya untuk mengumpulkan harta karun (stickey notes) sebanyak yang mungkin. Ketua perlu membimbing ahli kumpulannya dengan sebaik yang mungkin kerana mereka perlu mengelak periuk api (kerusi plastik) yang ada di dalam kawasan tersebut. Peruntukan masa untuk menyiapkan modul ini adalah selama 90 minit. Pengajaran daripada modul ini adalah pengikut perlu mempercayai ketuanya dalam apa jua situasi asalkan tidak bercanggah dengan ajaran agama sepertimana kita sebagai umat Nabi Muhammad S. A. W perlu mempercayai Baginda.

 Modul kelima ialah Quick Ball.  Dalam modul ini, para pelajar perlu lengkapkan satu pusingan dengan menghantar bola kepada setiap ahli kumpulan. Para pelajar perlu melengkapkan satu pusingan secepat yang boleh. Maksudnya mereka perlu memikirkan strategi untuk melengkapkan permainan ini dalam masa yang paling pantas. Syarat untuk menghantar bola adalah para pelajar perlu menyebut apa sahaja perkataan yang terlintas dalam fikiran mereka sebelum menghantar bola kepada ahli seterusnya. Modul kelima ini mengambil masa lebih kurang 60 minit untuk mereka menyelesaikannya. Objektif modul ini adalah untuk memberitahu kepada para pelajar bahawa masa itu emas dan strategi adalah sangat penting supaya apa sahaja yang kita rancang akan berjalan dengan lancar.

Kem ini diakhiri dengan modul keenam iaitu Surat Layang. Modul ini bertujuan untuk para pelajar memberi kata-kata semangat atau pujian atau harapan kepada kawan-kawan yang lain. Setiap pelajar diberikan kertas untuk menulis kata-kata semangat kepada tuan empunya kertas. Ketua fasilitator memberi isyarat seperti ‘tukar’ untuk para pelajar menghantar kepingan kertas kepada rakan di sebelah kanan mereka. Modul terakhir ini memerlukan masa sebanyak 30 minit untuk diselesaikan. Objektif modul ini adalah untuk menyemai rasa kasih sayang antara satu sama lain.



Barisan fasilitator bersama para guru Sk Seri Machap dan pelajar-pelajar



Barisan fasilitator yang terlibat



Pelajar-pelajar sedang melakukan salah satu energizer


Suasana semasa LDK 4 (Periuk Api)  sedang dijalankan

Akhir kalam, kami berharap para pelajar dapat menjadi insan yang mempunyai sahsiah yang cemerlang dan minda yang positif. Selain itu, kami juga berharap para pelajar dapat menjadi pelajar yang cemerlang dalam apa jua bidang yang diceburi. Saya mewakili fasilitator berharap para pelajar berkongsi ilmu yang telah dipelajari selama 2 hari 1 malam kepada kawan-kawan yang tidak dapat menyertai kem ini. Harapan kami adalah supaya program sebegini dapat diadakan lagi pada masa akan datang. Sekian, terima kasih.


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

KEM KEPIMPINAN & MOTIVASI KECEMERLANGAN ‘BRILLIANT KHALIFAH’ SK PARIT MELANA 2020

PROGRAM TUNAS PEMIMPIN: KEM KEPIMPINAN UNTUK PELAJAR SK BANDAR BARU SRI DAMANSARA