PROGRAM TUNAS PEMIMPIN: KEM KEPIMPINAN UNTUK PELAJAR SK BANDAR BARU SRI DAMANSARA


Bismillahirrahmanirrahim dan Assalamualaikum,
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha penyayang,

Pada tanggal 6 Mac (Jumaat) hingga 7 Mac 2020 (Sabtu) ,kelab Student Facilitating Front (STUFF) telah melaksanakan Program Tunas Pemimpin dengan kerjasama Unit Bimbingan dan Kaunseling pihak sekolah bagi tahun 2020 yang bertempat di Sekolah Kebangsaan Bandar Baru Sri Damansara. Program ini berlangsung selama 2 hari 1 malam dan telah dihadiri sebanyak 18 orang fasilitator dari biro Discipline, Commitment and Welfare, 118 orang pelajar, dan semua cikgu yang terlibat. Pelajar yang terlibat merupakan pelajar yang berjawatan di sekolah dan terpilih untuk menyertai program ini.

Objektif utama program ini adalah:
• Untuk meningkatkan kepimpinan pelajar dari segi kualiti dan progresif dan serta dapat menghasilkan pelajar yang berdisiplin di sekolah.
• Untuk mengukuhkan integrasi pemimpin pelajar menerusi program dan aktiviti kepimpinan.
• Untuk melahirkan pemimpin yang yakin dalam menjalankan tugas mereka di sekolah.
• Untuk memupuk nilai bekerjasama dalam pasukan menerusi aktiviti kepimpinan serta menerapkannya dalam kehidupan harian.

Terdapat beberapa modul yang telah dijalankan sepanjang kem tersebut antaranya ialah explorace, human wheel, koyak kertas, lantai larva dan surat cinta. Program ini bermula dengan aktiviti ice breaking dan Group Formation. Pelaksanaan aktiviti ice breaking bermula dengan memberikan kertas Bingo yang mempunyai 25 kotak kepada pelajar. Para pelajar haruslah mencari 5 pelajar yang lain dengan mengikut ciri-ciri yang terdapat di dalam kotak tersebut dengan meminta nama dan darjah pelajar. Selepas itu, Bingo akan diambil kira apabila pelajar berjaya mengumpul tandatangan pada 5 kotak kecil tidak kira secara melintang, menegak atau pepenjuru. Pengajaran aktiviti ice breaking ini dapat memastikan pelajar-pelajar berinteraksi sesama mereka semasa melakukan aktiviti.

Seterusnya, dalam aktiviti Group Formation para pelajar diminta untuk membentuk sebuah kumpulan yang terdiri daripada 7 orang sahaja. Setelah itu, para pelajar akan mengira 1 hingga 7 dan harus mengingati nombor yang disebut masing-masing. Selepas itu, ketua fasilitator akan mengarahkan para pelajar nombor 1 untuk bangun dan bergerak mengikut fasilitator untuk duduk dalam kumpulan. Proses akan berulang sehingga nombor 7. Selepas selesai, para pelajar diarahkan untuk berbincang tentang nama kumpulan yang bertemakan nilai-nilai murni serta memikirkan sorakan bagi kumpulan masing-masing.

Modul kedua pula berlangsung pada sebelah malam. Modul ini diberi nama Explorace. Para pelajar perlu menyelesaikan 7 checkpoints (7 kumpulan) untuk memenangi explorace ini. Modul ini memakan masa selama 135 minit. Setiap checkpoint mempunyai pengajaran tersendiri. Contohnya, pada checkpoint ke-2 yang diberi nama jentikan ilusipara pelajar perlu mempunyai strategi sebelum membuat sesuatu dan setiap kerja yang dilakukan mestilah fokus supaya dapat menghasilkan hasil yang baik dan dapat memupuk sikap kerjasama dan menguji kreativiti kumpulan.

Pada keesokan harinya, para pelajar bermain permainan iaitu human wheel. Modul ini dimainkan secara berkumpulan yang mempunyai 3 pusingan. Setiap kumpulan akan menghantar 5-6 orang wakil pelajar untuk membuat wheel daripada 12 helai surat khabar yang disediakan. Setelah selesai, pelajar perlu membantu ahli kumpulan masing-masing dengan memberikan arahan. Di checkpoint 1 dan 2 ada 6 pelajar lelaki dan 6 pelajar wanita dan ahli setiap checkpoint tersebut wajib menutup mata dengan kain penutup mata. Apabila ahli kumpulan yang berada di checkpoint 1 telah sampai ke checkpoint 2, mereka harus menukar ahli kumpulan yang berada di checkpoint 2 untuk ke garisan penamat. Sekiranya wheel tersebut terkoyak, kumpulan tersebut akan disingkirkan. Modul ini mengajar para pelajar untuk dalam kerja berpasukan, kita perlulah bertimbang rasa dan saling membantu antara satu sama lain dalam mencapai suatu matlamat.

Modul keduanya adalah koyak kertas. Para pelajar diminta untuk koyakan surat khabar kepada 4 dan 8 bahagian pada pusingan pertama dan kedua. Setelah itu, kumpulan akan bertukar surat khabar dengan kumpulan yang lain dan mereka harus mencantumkan semula helaian surat khabar tersebut. Pada pusingan terakhir, setiap kumpulan diminta untuk koyakan kertas secara bebas tidak kira kepada berapa bahagian, dalam masa 30 saat. Tetapi pada pusingan ini para pelajar tidak akan bertukar keratan surat khabar dengan kumpulan lain, mereka harus mencantum semula keratan surat khabar tersebut di dalam kumpulan masing masing selama 3 minit. Modul ini mengajar para pelajar untuk bekerjasama dalam mencapai kejayaan dan menghindari sikap hasad dengki terhadap orang yang akan membawa padah kepada kita suatu hari nanti.

Modul seterusnya ialah lantai larva. Modul ini dilaksanakan dalam berkumpulan dan mempunyai 2 checkpoints. Setiap kumpulan perlu melantik seorang ketua kumpulan sebelum permainan dimulakan. Ketua kumpulan bertanggungjawab untuk memikirkan strategi bersama ahli kumpulan untuk memastikan setiap ahli kumpulan termasuk ketua ke checkpoint seterusnya dengan memastikan kaki setiap ahli kumpulan termasuk ketua tidak terkena lantai. Aktiviti di checkpoint ke-2 adalah untuk menyambung titik-titik di atas kertas. Seterusnya, setiap kumpulan akan dibekalkan dua helai kertas A4 sebagai alat bantuan, tetapi kertas A4 ini hanya boleh digunakan sebanyak 2 kali. Modul ini mengajar para pelajar bahawa dalam mencapai kejayaan, kita haruslah mengambil kira tentang semua orang disekeliling dan sebagai seorang pelajar, kita haruslah sentiasa bantu membantu antara satu sama lain.

Modul terakhir ialah surat cinta. Para pelajar diminta untuk melipatkan kertas A4 yang diberi kepada beberapa bahagian dan diarahkan untuk menulis nama sendiri. Kemudian, para pelajar akan diarahkan untuk menulis komen atau perasaan mereka terhadap kawan-kawan mereka tetapi secara berperingkat. Para pelajar akan berikan kertas ke kanan terlebih dahulu dalam kumpulan masing-masing sampai kertas itu kembali kepada pelajar asal. Modul ini dapat mengajar pelajar untuk menjadi sebagai seorang pemimpin iaitu pemimpin tidak seharusnya sombong dengan posisi yang disandang. Jadi, bila pemimpin ada nilai murni dalam diri, secara automatik orang akan hormat dekat orang tersebut tanpa orang itu minta untuk dihormati.

Melalui modul-modul dan aktiviti yang dijalankan oleh fasilitator, para pelajar telah didedahkan dengan pengisian dan perkongsian untuk menjadi seorang pemimpin yang berjaya. Para pelajar juga dilatih untuk menjadi ketua dalam setiap kumpulan untuk memimpin rakan yang lain. Konklusinya, semua modul yang telah dijalankan membawa ibrah yang sama iaitu untuk mendedahkan para pelajar dengan sikap-sikap pemimpin yang berwawasan serta dapat menanam sifat disiplin dalam diri para pelajar. Hal ini penting kerana, untuk menjadi seorang pemimpin yang dihormati, mereka perlu mempunyai ilmu dan akhlak yang baik supaya dapat memimpin ke jalan kebaikan. Setiap modul dan aktiviti yang dirancang berjalan dengan lancar berjaya. Para pelajar memberi kerjasama dan respon yang baik dalam menjayakan setiap modul.

Barisan fasiitator bersama para guru dan
pelajar SK Bandar Baru Sri Damansara  

Para pelajar sedang melihat langkah-langkah untuk senamrobik

Salah satu LDK  iaitu 'Human Wheel' sedang dijalankan

Barisan fasilitator yang terlibat


Akhir sekali, dengan adanya Program Tunas Pemimpin, para pelajar SK Bandar Baru Sri Damansara dapat menjadi pemimpin yang berakhlak mulia dan berkualiti pada masa depan. Saya mewakili fasilitator yang lain berharap para pelajar dapat ilmu yang secukupnya selama 2 hari 1 malam ini. Terima kasih kepada pihak sekolah kerana memberi peluang kepada STUFF untuk mengendalikan program ini. Ada jodoh kita akan bertemu lagi. 















Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

KEM JATI DIRI: MEMBENTUK SAHSIAH DAN MINDA POSITIF SK SERI MACHAP

KEM KEPIMPINAN & MOTIVASI KECEMERLANGAN ‘BRILLIANT KHALIFAH’ SK PARIT MELANA 2020