PROGRAM KEM SMART SOLAT SMK PUSAT BANDAR BARU PUCHONG 1 (27 APRIL 2019)
Bismillahirrahmanirrahim dan Assalamualaikum,
Objektif Kem:
1)
Menambahkan
ilmu pengetahuan pelajar tentang solat harian.
2)
Memberi
pendedahan kepada pelajar tentang pentingnya cara bacaan dan tatatertib dalam
solat.
3)
Menguji
pengetahuan pelajar tentang rukun, syarat dan bacaan dalam solat.
4)
Memupuk
semangat berpasukan pelajar yang berbeza tingkatan.
5)
Memberi
peluang kepada pelajar untuk berfikiran kreatif dan terbuka.
Satu sesi pengenalan dan sebanyak tiga modul telah dijalankan oleh
para fasilitator iaitu sesi suai kenal (ice breaking), pembentukan kumpulan
(group formation), modul tahu ke tak tahu dan explo-solat. Dalam sesi suai
kenal, kami telah memilih aktiviti kotak beracun. Objektif sesi ini adalah
untuk merapatkan hubungan antara pelajar yang berbeza umur. Selain itu, ia
bertujuan untuk menhilangkan rasa ketidakselesaan sepanjang program ini
berlangsung.
Bagaimana aktiviti ini dijalankan adalah apabila pelajar
dibahagikan dalam empat kumpulan. Setiap kumpulan terdiri daripada 15 pelajar.
Mereka diarahkan untuk duduk dalam bulatan. Seterusnya, apabila muzik dimainkan
sebuah kotak yang telah disediakan oleh fasilitator perlu digerakkan oleh
seorang demi seorang dalam bulatan terebut sehingga muzik berhenti. Di dalam
kotak tersebut berisi beberapa kertas soalan untuk pelajar mejawabnya.
Kemudian, pelajar yg
memegang kotak tersebut sewaktu muzik itu berhenti dikehendaki untuk bangun dan
memperkenalkan diri kepada semua pelajar dalam bulatan tersebut. Pelajar yang
berdiri itu juga haruslah menjawab satu soalan yang dicabutnya dari kotak itu.
Contoh soalan adalah seperti makanan kegemaran, hobi, harapan untuk bulan
Ramadhan akan datang dan kenangan yang tidak dapat dilupakan. Setelah menjawab
soalan tersebut, mereka dikehendaki untuk duduk di tengah bulatan untuk
membezakan pelajar yg sudah kena dan tidak. Aktiviti ini dilakukan sebanyak 4
hingga 5 pusingan bagi semua kumpulan bulatan. Ibrahnya, pelajar dilihat lebih
kenal antara satu sama lain walaupun mereka berbeza tingkatan. Di samping itu, aktiviti
ini mengeratkan lagi silaturrahim antara pelajar di mana mereka dapat mengenal
lebih dalam tentang latar belakang pelajar lain.
Barisan Fasilitator STUFFIIUM Kem Smart Solat SMKPBBP1 |
Modul kedua ini dimulakan oleh ketua fasilitator yang memberi
arahan supaya setiap kumpulan menghantar
seorang wakil untuk mengambil bahan modul iaitu kertas mah-jong dan marker. Pada
masa yang sama, setiap wakil telah diberi nama kumpulan berpandukan nama bulan
Islam iaitu Muharam, Safar, Rejab, Syaaban, Ramadhan, Syawal, Zulkaedah dan
Zulhijjah. Setelah wakil kumpulan beredar masuk dalam kumpulan mereka
masing-masing, mereka diberi arahan untuk mencipta logo dan cheers berdasarkan
nama kumpulan dan tajuk modul itu sendiri. Masa yang diperuntukkan untuk modul
ini adalah selama 40 minit.
Kemudian, mereka dikendaki membentangkan logo dan melakukan cheers
mereka di hadapan kumpulan yang lain. Tiga kumpulan terbaik diberi ganjaran
pelekat (sticker) oleh ketua fasilitator di akhir aktiviti. Sedikit ibrah yg
diperolehi daripada aktiviti ini ialah kita mestilah berfikiran kreatif dalam
mencipta logo yg menarik dan bersesuaian dengan tajuk. Selain itu, kita
haruslah berkongsi pendapat dan idea untuk melakukan cheers supaya semua ahli
kumpulan lebih bersemangat untuk melakukannya.
Modul seterusnya yang bertajuk “Tahu ke Tak Tahu” dijalankan selepas
selesai minum pagi. Dalam modul ini, pelajar masih dikekalkan dalam kumpulan
yang sama seperti modul satu. Seperti sebelumnya, seorang wakil kumpulan
dikehendaki untuk tampil ke hadapan bagi mencabut tugasan kumpulan mereka.
Setiap kumpulan akan mendapat tajuk yang berlainan yang berkaitan solat dan
mereka diminta untuk menerangkan tugasan tersebut dalam bentuk cerita.
Antara tajuk yang disediakan
kepada setiap kumpulan adalah (i) rukun solat, (ii) perkara yang membatalkan
solat, (iii) syarat sah solat, (iv) syarat wajib solat, (v) cara khusyuk solat,
(vi) kelebihan solat dan (vii) akibat meninggalkan solat. Aktiviti ini
dijalankan selama 1 jam. Tiga kumpulan terbaik yang mempunyai persembahan
menarik diberi pelekat (sticker) untuk ditampal atas kertas mah-jong mereka.
Ibrah yang diperoleh daripada modul ini adalah pelajar mengaplikasikan
perbuatan harian mereka dalam solat ke dalam bentuk cerita iaitu lakonan. Ini
menunjukkan mereka faham akan setiap elemen-elemen yang berkaitan tentang solat.
Energizer session |
Akhir sekali, modul 3 adalah explo-solat dimana aktiviti ini
melibatkan lapan checkpoint yang terletak di sekitar kawasan sekolah. Pelajar
masih dikekalkan dalam kumpulan yang sama, mereka dikehendaki melakukan
beberapa tugasan di setiap checkpoint. Pada permulaannya, ketua fasilitator
memberi sedikit penerangan tentang pergerakan pelajar supaya mereka tahu ke
mana dan apa yang perlu dilakukan. Selepas itu, ketua kumpulan diberi klu
lokasi checkpoint untuk mereka tuju. Contohnya, kumpulan 1 (Muharam) diarahkan
untuk bergerak ke checkpoint 1 manakala kumpulan 2 (Safar) harus bergerak ke
checkpoint 2 dan begitulah seterusnya untuk kumpulan yang lain. Setiap kumpulan
mestilah melepasi semua checkpoint di mana perkara tersebut dibuktikan melalui
tandatangan fasilitator bertugas pada kad yang diberi. Tambahan pula, kumpulan
yang Berjaya menyelesaikan tugasan di setiap checkpoint diberi pelekat
(sticker) sebagai ganjaran. Kumpulan yang berjaya mengumpul sticker sebanyak
yang mungkin akan dikira sebagai juara. Explo-solat ini dijalankan selama 1 jam
setengah. Untuk makluman, setiap checkpoint mempunyai tugasan dan permainan
yang berbeza. Setiap checkpoint juga dijaga oleh dua orang fasilitator untuk
memberi arahan dan menilai tugasan-tugasan yang diberikan kepada pelajar.
Merujuk perkara di atas, checkpoint 1 adalah tugasan susun ayat.
Pelajar dikehendaki untuk menyusun bacaan doa atau bacaan dalam solat mengikut
turutan yang betul. Contohnya, bacaan doa qunut dipisahkan menjadi beberapa
bahagian maka pelajar perlu menyusun doa tersebut dalam turutan bacaan yang
betul. Seterusnya checkpoint kedua adalah berkaitan tayammum dan wudhuk.
Adik-Adik Sedang Menyelesaikan Checkpoint Pertama
|
Bahan yang digunakan adalah tepung untuk tayammum dan air paip
untuk berwudhuk. Pelajar diberi arahan untuk menyebut turutan cara berwudhuk
dan tayammum. Setiap seorang pelajar perlu menyatakan jawapan dan menggayakan
rukun tersebut secara berturutan. Kemudian, fasi akan memberi satu situasi contohnya
terdapat seorang lelaki terlibat dalam kemalangan lalu kaedah berwudhuk yang bagaimana
harus dia lakukan untuk membolehkannya solat. Pelajar perlu meneka sama ada
kaedah berwudhuk menggunakan air ataupun bertayammum.
Selanjutnya, check point 3 adalah tentang membariskan ayat. Pelajar
perlu melastik getah ke arah kertas yang telah ditampal di dinding secara
bergilir-gilir. Kertas tersebut mengandungi bacaan dalam solat yang tiada tanda
bacaan. Jika getah yang dilastik berjaya mengenai mana-mana kertas maka,
pelajar perlulah membariskan ayat yang ditulis pada kertas tersebut. Kemudian, checkpoint
4 memerlukan pelajar untuk mencari pasangan. Aktiviti ini dilakukan apabila
pelajar diminta untuk mengambil jarak antara satu sama lain.
Setiap pelajar akan
dilekatkan kertas di belakang mereka. Kertas yang ditampal adalah berbentuk
gambar dan bacaan solat. Setiap pelajar akan mendapat jenis kertas yang
berbeza. Justeru itu, mereka dikehendaki mencari pasangan masing-masing
contohnya gambar perbuatan sujud perlu mencari pasangan mereka yang ditampal kertas
bacaan sujud. Setelah mereka berjaya mencari pasangan, mereka diminta untuk
berjumpa fasi bertugas dan memberitahu apakah pergerakan tersebut dan bilakah
dilakukan.
Menyanyikan Lagu Tema |
Di samping itu, aktiviti di checkpoint 5 adalah charade solat.
Seorang wakil kumpulan diminta kehadapan untuk memegang kad yang mengandungi
gambar-gambar perbuatan dalam solat dan meneka gaya yang dilakukan oleh ahli
kumpulan mereka. Kad tersebut perlulah diletakkan di atas kepala supaya wakil
tersebut tidak dapat melihat jawapan bagi gaya-gaya tersebut. Seterusnya,
checkpoint 6 adalah aktiviti sambung menyambung. Pelajar diminta untuk berdiri
sebelah menyebelah lalu mereka diberi sepotong ayat lazim dari al-Quran ataupun
bacaan dalam solat untuk disambung oleh rakan sebelah. Setiap jawapan yang
salah akan ditukar dengan ayat yang baru.
Tambahan pula, checkpoint 7 adalah berkaitan dengan surah lazim.
Pelajar akan diberikan beberapa helaian kertas yang mengandungi nama-nama surah
lazim. Mereka mestilah menyusun turutan ayat-ayat tersebut bermula dari surah
ad-Dhuha sehingga surah an-Nas. Checkpoint yang terakhir iaitu checkpoint 8
telah dilakukan aktiviti yang diberi nama solat itu dan ini. Pelajar ditugaskan
untuk menyenaraikan 5 jenis solat sunat mengikut waktu dikerjakan, niat dan
tujuan solat itu dilakukan. Mereka hendaklah memadankan kertas-kertas yang
tertera solat sunat dengan waktu ia dilakukan berserta niatnya.
Secara keseluruhannya, setiap aktiviti yang dijalankan dalam setiap
checkpoint adalah sangat bermanfaat. Pelajar secara tidak langsung mempelajari
tentang apa yang sepatutnya mereka patut lakukan untuk setiap perbuatan dalam
solat. Selain itu, mereka juga dapat memahami setiap arahan dan tunjuk ajar
yang diberikan oleh fasi bertugas. Setiap kumpulan juga dilihat sangat
bersemangat terutamanya apabila ia melibatkan tugasan beramai-ramai kerana
mereka saling membantu antara satu sama lain. Di samping itu, setiap tugasan
juga dapat meningkatkan ilmu pengetahuan mereka tentang solat. Mereka juga
dapat mengaplikasikan apa yang telah dipelajari di dalam kelas ke dalam tugasan
yang diberikan di setiap aktiviti checkpoint.
Gambar Fasilitator STUFFIIUM bersama warga SMK PBBP1 |
Khulasahnya, Harapan kami adalah supaya aktiviti-aktiviti yang
telah dijalankan sedikit sebanyak dapat memberi kesan kepada para pelajar
terutamanya kepada mereka yang kurang mengambil berat tentang pentingnya solat
dan perbuatan-perbuatan yang berkaitan. Pada masa yang sama, kami amat berharap
supaya aktiviti-aktiviti tersebut dapat meningkatkan keyakinan diri dalam
setiap pelajar dalam melakukan ibadah solat dan dapat membentuk sahsiah diri
yang baik demi melahirkan modal insan yang berguna untuk keluarga, agama dan
negara. Tuntasnya, kami berharap agar Kem Smart Solat ini dapat membuka minda
semua yang terlibat bahawa solat itu sangat penting dan tidak boleh diambil
ringan. Oleh itu, setiap orang berperanan untuk memastikan solat yang dilakukan
adalah sempurna dan tertib.
Ulasan
Catat Ulasan