Kem Kecemerlangan dan Sahsiah Diri SK SEKSYEN 6 Kota Damansara (26-28 April 2019)

Bismillahirrahmanirrahim dan Assalamualaikum,

Objektif kem ini untuk ialah untuk memberi motivasi kepada pelajar- pelajar tahun 6 agar mereka belajar bersungguh- sungguh serta untuk membentuk sahsiah mereka ke arah lebih baik dan bermoral.
Sepanjang tiga hari dua malam di sekolah tersebut, kami telah menyediakan beberapa modul untuk adik-adik. Setibanya disana setelah memperkenalkan kesemua fasilitator, kami melakukan ice breaking. Ice breaking tersebut diberi nama 3 operasi, iaitu operasi unite dimana adik-adik perlu membuat barisan yang terbahagi kepada lelaki dan perempuan, operasi divide, adik-adik perlu mencari pasangan dan letakkan kepala sambil berpeganggan tangan, akhir sekali, operasi fall, dimana adik- adik perlu badan mereka kena pada lantai. Kemudian, pembahagian kumpulan dengan cara bahagi kumpulan mengikut 15 jenis gula-gula.



Para Fasilitator Bergambar Sebelum Bertolak Ke SKS6 Kota Damansara
          Terdapat tiga LDK dan satu Explorace yang dijalankan iaitu  LDK 1, yang diberi nama “Gambar Ingatan”. Seorang wakil kumpulan bagi setiap kumpulan datang ke depan untuk ingat lukisan dari ketua fasi. Kemudian, dia ditugaskan untuk melukis dan mewarna semula lukisan yang diberikan berdasarkan apa yang dilihat. Wakil seterusnya akan melakukan arahan pertama dan menyambung lukisan yang dilukis dan diwarna oleh orang sebelumnya. Ibrah yang boleh didapati dalam LDK ini ialah ia dapat mengasah daya ingatan dengan teknik yang betul dan hafalan perlulah dilakukan berulang-ulang kali bagi memastikan ketepatan sesuatu maklumat. 
LDK 2, yang dilaksanakan ialah “Kereta Impian”. Setiap kumpulan akan dibekalkan dengan 1 botol, 2 penutup botol, satu lidi, straw dan satu belon. Setiap kumpulan diminta membina kereta dengan alatan atau bahan yang disediakan dalam masa 45 minit. Kumpulan diminta menamakan kereta yang dibina dan menjelaskannya. Hasilnya akan dipertandingkan berdasarkan ketahanan, keunikan dan kehebatan jarak. Ibrah yang boleh didapati ialah ia dapat meningkatkan kemahiran pemikiran kreatif dan krits serta mewujudkan semangat kerjasama sesama ahli kumpulan.
          Kemudian, kami mengadakan “Explorace” disebelah petang. Setiap kumpulan dikehendaki untuk menghabiskan 7 checkpoint dan setiap checkpoint akan diberikan soalan-soalan upsr. Setiap kumpulan perlu membawa jawapan yang dijawab di setiap checkpoint kepada ketua fasilitator. Jumlah jawapan yang betul dan kepantasan dalam melengkapkan ketujuh-tujuh chechpoint akan dikira pemenangnya.


Gambar Kenang Kenangan Bersama Para Fasilitator
             Checkpoint yang pertama terdapat tiga pusingan dimana setiap pelajar perlu meletakkan kain dipetak dan menyusun satu garisan lurus dalam petak tersebut. Kumpulan yang dapat melengkapkan 4 kain dalam satu barisan merupakan pemenang. Ibrah yang boleh didapati ialah kepekaan dan kecekapan berfikir dipraktikan dalam perlawanan dan para pelajar hendaklah bijak menyusun strategi yang terbaik sebelum perlawanan seperti mana bijaknya Rasulullah memimpin tentera Islam dalam peperangan.


Manakala checkpoint kedua,  diberi nama kacang yang sabar. Adik- adik perlulah menjawab soalan sains sebelum bermain permainan tersebut. Mereka bermain dengan cara, setiap individu dalam kumpulan perlu untuk mengisi mangkuk yang kosong itu dengan kacang, dan kacang itu mestilah diangkat menggunakan chopstick dalam masa yang ditetapkan. Ibrahnya ialah, dalam dunia yang penuh dengan cabaran dan pancaroba, nilai kesabaran dalam menghadapi masalah adalah amat diperlukan. Sebesar mana pun masalah yang dihadapi, lalui dengan tabah, gigih dan sabar. 

Seterusnya, checkpoint ketiga ialah “Tarikan Kasih” dimana Setiap peserta dikehendaki mengikatkan tali masing-masing pada botol tersebut dan mereka semua wajib untuk memegang tali yang diikat pada marker dengan hanya menggunakan sebelah tangan dan menulis slogan “6A UPSR”. Ibrah daripada checkpoint ini ialah usaha ialah tangga kejayaan dan mereka perlu berusaha untuk mencapai sesuatu matlamat.

Checkpoint yang keempat ialah menara tin. Pelajar tahun 6 perlu membawa tin dengan hanya menggunakan lidi spaghetti secara berpasangan. Ini dapat, melatih sikap tidak putus asa dalam mencapai matlamat dan dapat memupuk semangat kerjasama antara mereka. Sudu terbang merupakan nama untuk checkpoint kelima. Adik- adik perlu menggunakan dua sudu yang disusun dalam satu barisan dan ekor sudu hendaklah bertindih dengan kepala sudu yang lain. Mereka perlu untuk masukkan sudu ke dalam cawan yang telah disusun oleh fasilitator. Ibrah yang boleh diperolehi ialah dapat memupuk rasa sabar dalam diri dan terus berusaha sehingga mencapai matlamat.

Checkpoint yang seterusnya ialah jambatan rapuh, dimana setiap kumpulan perlu mmemasukkan bola kedalam cawan di tempat yang telah ditetapkan dengan membina jambatan menggunakan tali rafia. Ini untuk melatih diri mereka untuk menjadi kreatif dan kritis. Checkpoint yang terakhir, adik- adik perlu meniup bola pingpong dari satu cawan yang berisi air ke cawan yang lain sehingga hujung barisan. Ibrah yang boleh kita dapat ialah kita perlu mencari teknik yang berkesan dalam mencapai sesuatu sasaran.

Setelah solat isya’, diteruskan dengan LDK terakhir iaitu “Bola Matlamat”. Setiap pelajar akan diberikan sehelai kertas A4. Pelajar dikehendaki menulis nama penuh dan matlamat di dalam kertas tersebut. Seterusnya, setiap kumpulan akan diberikan gunting dan tali rafia. Setiap kumpulan dikehendaki membina sebji bola yang paling besar dan bersaing dengan kumpulan lain. Seterusnya ketua fasi akan mengarahkan setiap kumpulan menggantungkan bola tersebut setinggi yang mungkin sebagai tanda sebuah kejayaan yang bakal dicapai. 

Setelah semuanya selesai, akhir sekali, bagi membuktikan bahawa semua peserta sanggup berjuang untuk mencapai kecemerlangan, ketua fasi akan mengarahkan setiap kumpulan untuk mengambil bola tersebut tanpa menggunakan sebarang alat melainkan badan sendiri. Kumpulan yang berjaya akan melaungkan 6A sekuat hati (cth arahan fasi: bila berjaya anda perlu menjerit). Matlamat adalah untuk melihat mereka bersama-sama menjerit serentak. 

          Kejayaan modul ini akan tercapai bila mereka turut menolong rakan-rakan mereka yang lain untuk mengambil bola yang telah digantung tadi dan jeritan dilakukan serentak semua kumpulan. Ibrah untuk Ldk ini ialah bola diumpamakan sebagai diri kita. Kitalah yang akan bertindak untuk memenuhkan ilmu di dada, belajar selagi termampu dan bersedia dengan pelbagai kemahiran serta pengalaman. Umpama bermula dari sebji benih hinggalah terbentuknya sebuah pokok yang besar dan subur yang penuh dengan buah yang enak dan bunga yang cantik. Manakala, menggantungkan bola tersebut adalah sebagai meletakkan matlamat di tempat yang paling tinggi yang mana matlamat inilah yang akan dicapai kelak. Modul ini akan memperlihatkan kerjasama dan ikatan yang erat di kalangan adik-adik.

Pada esok hari, kami membantu adik- adik untuk membuat persembahan di hadapan ibu bapa. Masa yang diberikan lebih kurang 45 minit untuk 3 kumpulan yang telah digabungkan. Kemudian sebelum kami melepaskan adik- adik, kami mengadakan sesi bersalaman bersama mereka. 
Barisan Fasilitator STUFFIIUM di SKS6 Kota Damansara

Akhir kalam, kami berharap adik- adik dapat memperolehi ilmu dan berusaha bersungguh- sungguh untuk peperiksaan yang akan datang. Begitu juga pada semua fasilitator diharapkan agar dapat belajar sesuatu daripada program ini dan mempraktikkan nilai-nilai murni dalam mencapai kejayaan.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

KEM JATI DIRI: MEMBENTUK SAHSIAH DAN MINDA POSITIF SK SERI MACHAP

KEM KEPIMPINAN & MOTIVASI KECEMERLANGAN ‘BRILLIANT KHALIFAH’ SK PARIT MELANA 2020

PROGRAM TUNAS PEMIMPIN: KEM KEPIMPINAN UNTUK PELAJAR SK BANDAR BARU SRI DAMANSARA